Zacznijmy od początku. 5 uczniów z trzebnickiego LO (Bartosz Bednarz, Gosia Mróz, Marek Szwiec, Mateusz Hercuń, Michał Sawicki) brali udział w e-kursie CEO „Lider Samorządu Uczniowskiego”. Grupa miała za zadanie napisanie oraz przeprowadzenie do końca bieżącego roku szkolnego swojego własnego projektu, mającego spełnić oczekiwania uczniów.
Długa przerwa jest błogosławionym czasem, kiedy uczeń ma 20 minut do własnej dyspozycji. Każdy spędza go tak, jak potrafi – niektórzy rozmawiają ze znajomymi, niektórzy relaksują się w samotności, a jeszcze inni uczą się na nadchodzące lekcje. Wydawałoby się, że nikt podczas długiej przerwy się nie nudzi, jednak tak do końca nie jest.
Jak wykazały badania potrzeb, przeprowadzone przez liderów metodą „Forum wyrazu”, wielu osobom na przerwach doskwierała zwyczajna nuda. Dość duża ilość uczniów nie miała pomysłu na przerwę lub chciałyby spędzić ją nieco inaczej. Kolejnymi problemami uczniów był brak wystarczającej oferty rozrywkowo-kulturalnej oraz automatu z ciepłymi napojami. Koordynatorzy projektu postanowili wyjść tym wszystkim oczekiwaniom naprzeciw.
Właśnie dlatego powstał projekt pt. „Aktywna przerwa”. Za pomocą tego przedsięwzięcia, trwającego od 30 maja do 17 czerwca, liderzy chcieli spełnić oczekiwania uczniów i zaproponować im ciekawą oraz aktywną ofertę spędzenia czasu wolnego między lekcjami.
Pierwszą aktywnością, realizującą cele, była gra społeczna pt. „Zdobywcy”. Gra, w której uczestniczyło ok. 50 osób, polegała na tytułowym „zdobywaniu” zleceń. Zlecenie to karteczka z imieniem innej osoby, którą otrzymywał każdy uczestnik. Zadaniem partycypantów było znalezienie danej osoby, wyprowadzenie jej w odludne miejsce oraz wyeliminowanie z gry poprzez pokazanie zlecenia. Osoba eliminująca zabierała karteczkę swojej ofiary, tym samym polując na kolejną osobę. Uczestnik, który wyeliminuje wszystkich, czyli zdobędzie największą liczbę karteczek, wygrywa profesjonalne słuchawki. Gra ma na celu zmotywowanie uczniów do zawiązywania nowych kontaktów interpersonalnych. Jak widać, „Zdobywcy” przyczynili się do polepszenia więzów miedzy uczniami., albo nadal się przyczyniają, ponieważ gra trwa jeszcze całe wakacje.
W planach było również sprowadzenie automatu z ciepłymi napojami, niestety żadne z 4 firm, z którymi kontaktowali się koordynatorzy, nie chciała podjąć współpracy z placówką. Mimo wszystko, liderzy nadal będą się starać o korzystne rozwiązanie tego problemu.
Kolejnym pomysłem były pokazy krótkich animacji. Co czwartek ok. 40 uczniów gromadziło się w auli, aby oglądać dzieła takich twórców, jak Julian Antonisz, czy Javier Recio Garcia. Filmy bardzo przypadły widzom do gustu, przez co rozważana jest idea całorocznego cyklu projekcji w kolejnym roku szkolnym.
Czwartą aktywnością był Krótki Puchar Piłkarski, w którym 4 drużyny walczyły o pamiątkowe statuetki oraz piłkę firmy Nike. Szybkość meczy (8 minut) miała zmotywować uczniów do szybkiej i dynamicznej gry. Krótki czas spełnił swoja rolę, ponieważ pojedynki ekip były pokazem przepełnionym emocjonującymi akcjami, zaskakującym zagraniami oraz kunsztem piłkarskim uczniów, dzięki czemu przyciągały wielu widzów. Wygrała drużyna Dolpaszowo (LO), druga była Artiz (Gimnazjum), a podium zamykały Koty zapchlone (LO).
Oczywiście projekt nie mógłby być realizowany bez pomocy partnerów. Liderzy pragną bardzo serdecznie podziękować Stowarzyszeniu Absolwentów i Przyjaciół Liceum Ogólnokształcącego w Trzebnicy oraz Radzie rodziców za wsparcie ideologiczne i finansowe. Dziękujemy.
Pomimo „automatowego” niepowodzenia, projekt zakończył się sukcesem. „Aktywna przerwa” zaktywizowała życie uczniowskie na przerwach oraz wypełniła resztę ważnych celów. Ta inicjatywa została bardzo pozytywnie odebrana przez społeczność uczniowską, co pokazuje wszystkim szkolnym liderom, że warto coś robić dla szkoły.
Bartosz Bednarz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz